Udvikling og overgange

Når vi taler om den røde tråd her i Landsbyordningen, så handler det blandt andet om at lette overgangene for barnet, når det skifter for eksempel fra vuggestue til børnehave eller fra børnehave til skole. Og hos os tænker vi ”Den røde tråd” ind i alt vores arbejde. Alle vores afdelinger ligger side om side under det samme tag, og vi kan derfor som den professionelle voksne omkring barnet følge det enkelte barns udvikling gennem de mange år, barnet går her.

Det er vigtigt for os at lave gode og glidende overgange, for trygge børn lærer mest. Og derfor er det skønt, at vi nemt kan dele viden om børnene, og det er nemt for os at tage fat i de relevante voksne, som kender barnet, og sikre den bedste overgang for børnene for eksempel fra vuggestue til børnehave og fra børnehave til skole.

Vi mødes på kryds og tværs i Landsbyordningen – både uformelt i det daglige og til planlagte aktiviteter.

Det sker for eksempel når skolebørnene besøger børnehavebørnene på legepladsen i deres frikvarter. Eller når vi en eftermiddag samler vuggestuens ældste børn, børnehavebørn og børn fra SFO og Klub til fælles aktiviteter og leg – det er sjovt, giver mening og knytter bånd mellem vores store og små.