Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogik i vuggestuen 

Pædagogik i vuggestuen 

I Landsbyordningens vuggestue gør vi meget ud af at møde det lille barn og jer som forældre, der hvor I er. For et lille barn der skal afleveres og passes for første gang, er det rigtig vigtigt at kunne tilbyde trygge og positive rammer, der tilgodeser hvert enkelt barns behov. 

Anerkendende relationer 

Vi arbejder ud fra den pædagogiske retning om anerkendende relationer. De anerkendende relationer spiller derfor en stor rolle i vores pædagogiske arbejde og handler om følgende: 

- I det daglige samspil med barnet tilstræber vi at være ligeværdige med barnet 

- Vi forsøger at sætte os i barnets sted for at forstå barnets handlinger

- Vi er anerkendende i samspillet med barnet, hvilket vil sige, at vi møder barnet positivt og respektfuldt 

- Vi tilstræber at være tydelige og forudsigelige over for barnet, så barnet oplever sig sikker i de kendte rammer

- Vi går ud fra tesen om, at barnet altid har en grund til at gøre, som det gør

- Vi hjælper og opmuntrer barnet til selv at finde løsninger

- Vi er opmærksomme på, at vi som rollemodeller overfører holdninger og værdier til barnet

Den anerkendende voksne 

Når vi som voksne møder barnet anerkendende, tror vi på, at det gør en forskel i forhold til barnets:

- Selvværd; barnet kommer til at tro på sig selv og opleve at have betydning for sine omgivelser

- Selvrespekt; barnet lærer hvad det står for og får derved selvindsigt

- Respekt for andre; når barnet holder af sig selv, udvikler det empati og sociale kompetencer

- Selvstændighed; når barnet oplever at blive set i sine handlinger, opbygger det erfaringsgrundlag for at handle og finde løsninger

Selvhjulpethed 

At udvikle barnets selvstændige kompetencer styrker barnets ”jeg kan selv”-følelse. I daglig tale bruger vi i vores vuggestue ofte begrebet ”selvhjulpethed”. Vi oplever, at når barnet får lov til at prøve selv, øges dets selvværd, selvstændighed og selvfølelse, og det giver barnet succesoplevelser i hverdagen. Det gør vi konkret ved, at børnene inddrages i forskellige gøremål, hvor de opmuntres til at kunne selv: For eksempel ved selv at kravle op på en høj stol og taburet, at kravle på stigen op i krybben, at spise sin mad, at tage tøj af og på, at rydde legetøj op. 

Vores mål er, at barnet lærer at mestre forskellige krav og udfordringer i hverdagen, så barnet derved udvikler lysten til at kunne og ville selv. Barnet vil altid opleve, at vi voksne hjælper, støtter og guider, og at vi imødekommer barnet, hvis opgaven er for svær. 

Sæt ord på barnets følelser

Vi er opmærksomme på at forklare og hjælpe barnet til at forstå egne og andre børns handlinger og følelser. 

Desuden arbejder vi som voksne med at sætte ord på vores handlinger for derved at gøre barnets hverdag forudsigelig. Vi fortæller barnet, hvad vi gør, vi forbereder dem på, hvad der skal ske om lidt, og vi hjælper dem med at afslutte det, vi er i gang med. 

Det gør vi ved at sætte ord på, når barnet bliver frustreret og ked af det eller er i en konflikt med et andet barn. For eksempel ved at sige til barnet, at ”jeg kan se du bliver sur”, og at ”Sofus bliver ked af det”.

Dermed hjælper vi børnene med at anvende sproget til regulering af egen og andres adfærd og dermed til at få en forståelse af sproget som redskab til kommunikation i forskellige situationer. Målet er samtidigt også, at barnet lærer at mærke sig selv og andre og hermed føle empati. 

Turtagning – at vente på andre

Børn i vuggestuealderen er meget styrede af egne behov og lyster. Det er en vigtig social kompetence at lære at kunne udskyde egne behov og indgå i det sociale fællesskab. Derfor øver vi i vuggestuen at tage tur og skiftes. Det vil i praksis betyde, at vi øver os i at lytte, mens kammeraterne taler, vi står i kø og tager tur på rutsjebanen og så videre. 

Sæt ord på barnets initiativerne  

Vi arbejder i vores vuggestue med at se barnets initiativer og sætte ord på dem. Vi ønsker, barnet skal føle sig set og forstået. Det støtter og styrker barnets selvværd og sproglige kompetencer, og det giver os voksne en forståelse af, hvad der optager barnet, og hvilke kompetencer barnet besidder. 

Udeliv i vuggestuen 

Vi lægger stor vægt på at være meget ude hele året rundt og bruger gerne naturen dagligt. Udendørslivet er for os en vigtig kilde til læring og udvikling. Naturens rammer kan være mere alsidige og fleksible end rammerne indendørs. Naturen giver gode muligheder for at barnet kan udvikle sig motorisk, sprogligt og socialt. Vi oplever også, at børnene udvikler sig i forhold til sanserne og deres følelsesmæssige/erkendelsesmæssige udvikling, når de leger ude. 

Vi tror på, at udeliv giver sunde og raske børn. Udelivet skaber gode muligheder for at børnene får brugt deres krop på en god og naturlig måde. Børnene får spirende kendskab til årets gang i naturen og oplever på egen krop at der bl.a. er forskel på sol og regn. Børnene oplever en glæde ved at lege i en vandpyt og mærke en mariehøne eller regnorm. Vi samler blade og pinde til at lege med, og vi leger med sand. 

Legepladsen i vuggestuen

Vi har en legeplads til vuggestuen, som afgrænset fra den store legeplads, hvor børnehavebørnene leger. Vores legeplads bliver derfor tryg og overskuelig, når man er et lille vuggestuebarn. Det gør også, at vi nemt kan have overblik over børnenes leg og færden. På legepladsen er der sandkasse, balancegang, en lille rutsjebane og klatretårn. Vi låner børnehavens små cykler og vores egne små scootere, så vi kan køre en tur på børnehavens kørebane. Indimellem tager vi på oplevelse på den store legeplads. Her kan vuggestuebørnene opleve ”suset” fra de store børnehavebørn og udfordre sig selv i skoven, de store gynger og de store høje. Vi kan være med til at lave bål, når børnehaven har udedag. Det er også hyggeligt at se de store børn og få lov at lege med dem. I nærmiljøet har vi skolens boldbaner, bålhytten og vi besøger skoven tæt på os. 

Motorik og tumlelege i vuggestuen 

For os er det vigtigt, at børn oplever glæden ved at bruge kroppen. Leg og læring hænger tæt sammen, og vuggestuebarnet udvikler sig og lærer sig selv at kende ved at bevæge sig rundt hele tiden. Det lille barn sidder ikke stille ret længe af gangen, og meget læring sker gennem det kropslige. Børn lærer verdenen at kende ved at bruge krop og sanser. 

Grundmotorikken er ofte i spil hos vuggestuebarnet. At kravle, klatre, gå, løbe, hoppe, trille, balancere – at ”mærke på verdenen” er til stor morskab for vuggestuebarnet. Derfor er der dagligt mulighed for tumlelege i vuggestuen, og her kan børnene på deres egne initiativer få plads til at røre sig. Vi har blandt andet en lille kravlevæg og en rutsjebane på stuen, som flittigt bliver brugt.

Vi giver plads til at de små ”ikke gående” børn kan bevæge sig mere frit, således de kan øve sig i at trille, kravle og krybe i deres tempo. De får trænet balance og krydsbevægelser, så de, når tiden er inde, bliver i stand til at øve sig i at gå. De har ro og mulighed for at undersøge rummet og legetøjet uden forstyrrelser fra de store børn. De får mulighed for øje/hånd-koordination, og de smager og føler på legetøjet, så sanserne stimuleres. 

Vi bruger motoriklokalet og/eller hallen, hvor vi har god plads og gode rammer til fysisk udfoldelse. Vi leger, tumler og spiller på instrumenter. Alt sammen noget, der bidrager til motorisk udvikling. Her laver vi både fri leg og voksenstyrede aktiviteter med fokus på børnenes motoriske udvikling. Balance og den glade bevægelse i hverdagen er vigtig for barnets udvikling. Musklerne og koordination trænes, men barnet lærer også at styre alle kroppens små og store bevægelser per refleks. Er barnet trygt ved sin krop og kender dens styrke og muligheder, har man et godt fundament at gribe verdenen ud fra. Det er dog også vigtigt, at barnet lærer at forstå og respektere egne og andres kropslige reaktioner, grænser og integritet. 

Leg i vuggestuen 

Vi forsøger at skabe en god balance mellem den leg børnene selv finder på og de aktiviteter de voksne igangsætter. Vi arbejder ofte i mindre grupper, så der bliver mulighed for mere ro og fordybelse i legene og aktiviteterne. Alle børn får ikke nødvendigvis tilbud om samme aktiviteter. Vi eksperimenterer og er nysgerrige og undersøgende sammen med børnene, for derigennem at styrke deres kreativitet og forudsætning for læring. De voksenstyrede aktiviteter tager udspring i børnenes udvikling og interesser, de pædagogiske læreplaner, vores fælles årshjul med børnehaven og årstidernes naturlige muligheder. Men de udspringer også meget af børnegruppen her og nu, og at vi griber nuet og de muligheder, der er på dagen.