Den inkluderende skole

En helt central brik i arbejdet med inklusion i Landsbyordningen Ejer Bavnehøj er, at eleverne får de trivsels- og læringsmæssige udfordringer, der passer til dem. Det gælder både for de elever, der har brug for ekstra støtte i undervisningen – og for de elever, der har særlige evner og som har brug for ekstra udfordrende opgaver.

Interne samarbejdspartnere
Vi kan trække på en række personer internt i huset, som har særlige kompetencer og er uddannet til inklusionsopgaven:

AKT-vejlederen: Arbejder med enkelte elever og børnegrupper, lige som de vejleder kollegaerne i børnenes A(adfærd), K(kontakt) og T(trivsel).

Læsevejlederen: Arbejder med enkelte elever og børnegrupper, lige som de vejleder kolleger i læsearbejdet. Har også en særlig viden om IT-hjælpeværktøjer, som kan være en stor støtte til børn med dyslektiske vanskeligheder (det der tidligere hed ordblindhed). Læsevejlederen samarbejder med sprogvejlederen i børnehaven, og det er netop en del af vores arbejde med den røde tråd Link til rød tråd

Matematikvejlederen: Arbejder med enkelte elever og børnegrupper, lige som de vejleder kolleger i arbejdet med at lave den bedste matematikundervisning.

Matematikvejlederen er også ansvarlig for vejledning i forbindelse med tolkning af tests fra elever med dyskalkoli (som svarer til det man kalder talblindhed)

Både matematikvejlederen og læsevejlederen vejleder vores kollegaer, når der skal tilrettelægge undervisning for elever med særlige evner.

Eksterne samarbejdspartnere Skolepsykologen: Står til rådighed for sparring af personalet hver måned. Psykologen står også for udredninger og observationer af elever. Kan deltage i månedlige møder, hvis det er relevant.

Skolesocialrådgiver: Kan deltage i de månedlige møder, hvis det er relevant. Står til rådighed for sparring af forældre og personale.

Logopæd: Kan deltage i de månedlige møder, hvis det er relevant. Står til rådighed for sparring af forældre og personale. Logopæd hed tidligere en ”tale-hørelærer”.

Sundhedsplejerske: Kan også deltage i de månedlige møder. Står til rådighed for sparring af forældre og personale.

Tre gange om året revurderer vi nogle af de ressourcer, vi har til rådighed til vores arbejde med inklusion. Det betyder, at vi har mulighed for at tilpasse strukturen til børnenes behov.