Samtalen som et særligt værktøj

Samtaler med alle elever
Eleverne skiftes til at komme til en samtale på tomandshånd med deres kontaktlærer i 20 min. Det er guld værd, at elev og lærer har mulighed for at tale sammen regelmæssigt på denne uforstyrrede måde – og samtalen kan både dreje sig om faglige og trivselsmæssige ting.

Samtalerne er for alle elever fra 0.-6. klasse.

Målet med samtalerne er at gøre det tydeligt, hvad næste skridt er for barnet, både fagligt og socialt i klassen. Derfor snakker lærer og elev sammen om, hvad eleven skal arbejde på – det kunne for eksempel være ”Hvad skal jeg arbejde på, for at jeg og mine kammerater kan trives bedre” og ”Hvad skal jeg arbejde på for at blive ved med at udvikle mig rent fagligt”?

”Hvilke læringsstrategier er gode for mig og hvilke skal jeg arbejde på at blive bedre til?”

Disse spørgsmål er nemlig centrale, når barnet skal lære at tage hånd om egen læring.

Samtalerne er med til at synliggøre læringen for barnet og en rigtig god anledning for den voksne til at give en hjælpende hånd.

Bevægelse: Indskolingen
Hver uge samles elever i 0.-2. klasse til  bevægelsesaktiviteter ude i naturen eller i vores hal. Vi skal både have pulsen op og kombinere læring og leg.

Børnene elsker at ”lege” den nye læring ind, og vi laver derfor både stavestafet og hopper en tabel – og det hele krydres med de gode gamle lege som for eksempel Kongens Efterfølger.

Alle er glade for at kunne krudte af.

Fokus på læsning: Mellemtrinnet

Mellemtrinnet snydes ikke for bevægelse i løbet af dagen, da også her er bevægelse er en del af undervisningen, som når hallen bliver brugt til matematikundervisning eller tysk.

Man skal kunne læse for at kunne lære – og læsning er grundlaget for rigtig meget af skolearbejdet. Derfor læser børnene i 3.- 6. klasse flere gange hver uge.

Erfaringen viser nemlig, at når læsekoden er knækket – hvilket som regel sker i indskolingen – så kan det være svært at få læst nok.

Læsningen er en fælles opgave for både os som skole og jer som forældre, og med læsebåndet sørger vi for, at børnene får mange ”læsekilometer” i benene hver dag.

Link: Lektier/TOF

Fællessamling hver fredag
Når ugen går på held, mødes hele skolen i 20 min. hver fredag til fællessamling i fællessalen. Vi synger sammen og siger velkommen til nye kammerater, og vi hører beskeder fra elevrådet eller andre.

Samlingen styres på skift af klasserne, og som regel viser klassen eller en gruppe elever noget frem, som de har arbejdet med.

På den måde lærer børnene at tage ansvar og at være en god deltager, der viser respekt for andre, når de viser noget frem på scenen.